Äppelkaka med kanelcreme toppad med blåbär

En Äppelkaka för fitnessfightare är det möjligt, Japp det är det!
1/2 äpple
15 g havregryn
1 tsk kvarg
1 äggvita
Kanel
1500 ( 2200 ) Kcal
100 g ( 160 g) Kvarg
Lite blåbär till garneringen
Gör så här.
Skala äpplet och kärna ur det.
Skiva det i tunna skivor.
Vispa äggvita, kanel, 1 tsk kvarg samt havregryn.
Ta en rund ugnsfast form eller en muffinsform.
Lägg hälften av smeten i botten och fyll på med skivade äpplen. Häll sedan på resten av smeten.
Grädda i övre delen av ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.
Serveras med kanelcreme. Blanda kvarg med kanel.
Är även gott med keso istället för kvarg.
Toppa med några blåbär
Kostprogram 1500 kcal:
Total energi: 151 kcal
Mängd: Kolh 16g | Protein 17g | Fett 1,4g | Fiber 2,7g
Energi: Kolh 43E% | Protein 46E% | Fett 8E% | Fiber 4E%
Kostprogram 2200 kcal:
Total energi: 191 kcal
Mängd: Kolh 18g | Protein 25g | Fett 1,6g | Fiber 2,7g
Energi: Kolh 39E% | Protein 51E% | Fett 7E% | Fiber 3E%

Kommentarer:

1 Karin L:

skriven

Hej Stefan! Har nu testat äpplekakan och gjort några små förändringar för att få den godare men undrar HUR får du ut dom ur formen??? Jag gjorde som så att första gången smorde jag en liten suffléform med pyttelite olja, men kakan fastnade och botten gick inte alls att få upp. Andra gången gjorde jag kakan i muffinsformar, men samma sak, pappret gick nästan inte att ta av, gick sönder och botten på kakan satte sig stenhårt fast i pappret och följde med ner i papperskorgen!!! Hur gör man bäst? Annars är den jättegod! (Ps. Jag la i lite hackad mandel i smeten andra gången. Gott!)

Svar: Jag tog sufflèform.Du kan smörja med lite olja.
1. Äpplen
2. smet över
3. grädda
4. Klart
5. Låt stå 5min och vänd på den sedan.

Andra modellen.
1. Lite smet i botten
2. Äpplen
3. Smet
4. Grädda
/Stefan
Stefan

Kommentera här: